At Work
background

Dejiny umenia

 

Vyučuje sa na našej škole odborne a dopĺňame ho ďalšími aktivitami, ktoré nájdete v sekcii Aktivity PK.

Vyučujúci v školskom roku 2017/2018:
Dejiny umenia: Mgr. Rybárová
Hudobná a výtvarná výchova: Mgr. Balanová, Mgr. art. Jana Hýbalová Ovšáková
umenie a kultúra: Mgr. Hýbalová Ovšáková

Vzdelávacia oblasť rozvíja žiakovo povedomie vlastnej kultúrnej identity, rozvíja jeho vlastné kultúrno-historické vedomie, rozvíja schopnosť rešpektovať a tolerovať hodnoty iných kultúr, rozvíja kultivovanú vizuálnu, sluchovú, jazykovú a pohybovú gramotnosť.
Cieľom vzdelávacej oblasti je žiak, ktorý:

Školský učebný plán

Príma 2 hodiny týždenne - výtvarná a hudobná výchova

Sekunda 2 hodiny týždenne - výtvarná a hudobná výchova

Tretie a štvrté ročníky - Umenie a kultúra, projektové vyučovanie

Tretie a štvrté ročníky - seminár z dejín umenia 2 hodiny týždenne

  • má povedomie vlastnej kultúrnej identity a rozvinuté vlastné kultúrno-historické vedomie,
  • má rozvinutú kultivovanú vizuálnu, sluchovú, jazykovú a pohybovú gramotnosť,
  • získal schopnosť kreatívneho vyjadrovania myšlienok, skúseností a emócií prostredníctvom rôznych médií, vrátane hudobných umení, scénických umení, písaného a hovoreného slova, výtvarných prostriedkov, elektronických médií,
  • využíva základné kultúrne nástroje na kultivovanú komunikáciu,
  • rozlišuje rôzne súčasti kultúry (umenie, veda, náboženstvo, šport a i.), rozumie ich úlohe v živote jednotlivca a spoločnosti,
  • rozlišuje hlavné umelecké druhy, dokáže opísať svoje estetické zážitky z vnímania umeleckých diel,
  • chápe význam estetických faktorov, estetickej činnosti v každodennom živote,
  • chápe význam umenia v živote jednotlivca a spoločnosti a v kultúre,
  • chápe význam kultúrnych a umeleckých pamiatok,
  • rozumie súčasnej umeleckej a kultúrnej tvorbe,
  • zaujíma sa o kultúrne dedičstvo svojho regiónu, národa a štátu a zoznamuje sa s kultúrou iných národov a regiónov,
  • získava informácie o miestnom, národnom, európskom a svetovom kultúrnom dedičstve, vie ich spracovať a kriticky vyhodnocovať,
  • získava vedomosti o významných umeleckých dielach z európskej tradície,
  • váži si celosvetové kultúrne dedičstvo, kultúrne a umelecké hodnoty rôznych svetových kultúr, rešpektuje a toleruje hodnoty iných kultúr,
  • poznáva zákonitosti etikety, dokáže kultúrne komunikovať na základe pravidiel etikety,
  • zaujíma zodpovedné postoje k súčasnej kultúrnej ponuke, k móde a k subkultúram,
  • uplatňuje kritické myslenie voči mediálnej ponuke a iným súčasným kultúrnym procesom,
  • má základné interkultúrne kompetencie pre komunikáciu s príslušníkmi iných kultúr.

Seminár z dejín umenia
Vyučuje sa ako voliteľný predmet v 3. a 4. ročníku  / 2 hodiny týždenne. Vyučuje sa na našej škole odborne a dopĺňame ho ďalšími aktivitami, ktoré nájdete v sekcii Aktivity PK.
CIEĽOVÉ POŽIADAVKY NA VEDOMOSTI A ZRUČNOSTI
Obsah, rozsah a hĺbku jednotlivých častí maturitnej skúšky z dejín umenia určujú cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov, ktoré obsahujú 11 tematických celkov učiva:
• pravek,
• starovek,
• stredovek,
• novovek,
• moderné umenie,
• umenie 20. storočia,
• ľudové umenie,
• film a fotografia,
• slovenské výtvarné umenie 19. a 20. storočia,
• vývin hudby v dejinách kultúry,
• dejiny divadla. V každom tematickom celku je spresnený obsah a požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov. Samotné požiadavky neslúžia na zisťovanie a kontrolu vedomostí žiakov. Tvoria len    základ pre zadania (úlohy) maturitnej skúšky. Požiadavky na vedomosti a zručnosti konkrétne vymedzujú, ktoré vedomosti a zručnosti by mali žiaci počas štúdia získať a vedieť preukázať.

Cieľové požiadavky na maturitu z umenia a kultúry