At Work
background

OBčianska Náuka

Občianska náuka je súčasťou bloku Človek a spoločnosť . Vyučuje sa na našej škole odborne a dopĺňame ho ďalšími aktivitami, ktoré nájdete v sekcii Aktivity PK.
Vyučujúci v školskom roku 2017/2018: Mgr. Gabrišová, Mgr. Miškovčík, Mgr. Godálová, RNDr. Ňuňuková

 Školský učebný plán

Príma                            2 hodiny/týždenne
kvarta                           1 hodina/týždenne, finančná matematika
druhé ročníky               2 hodiny/týždenne
Tretie ročníky              2 hodiny/týždenne
Štvrté ročníky             1 hodina/týždenne

Predmet občianska náuka je koncipovaný tak, aby svojim obsahom pomáhal žiakom orientovať sa v sociálnej realite a ich začleňovaniu do rôznych spoločenských vzťahov a väzieb. Otvára cestu k realistickému sebapoznávaniu a poznávaniu osobnosti druhých ľudí a k pochopeniu vlastného konania i konania druhých ľudí v kontexte rôznych životných situácií. Oboznamuje žiakov so vzťahmi v rodine a v škole, činnosťou dôležitých politických inštitúcií a orgánov a s možnými spôsobmi zapojenia sa jednotlivcov do občianskeho života. Rozvíja občianske a právne vedomie žiakov, posilňuje zmysel jednotlivcov pre osobnú i občiansku zodpovednosť a motivuje žiakov k aktívnej účasti na živote demokratickej spoločnosti. Poskytuje základy ekonomickej gramotnosti, učí žiakov základnej orientácii a uplatneniu sa na pracovnom trhu aj v medzinárodnom meradle, oboznamuje so základným kategoriálno-pojmovým aparátom filozofie, prezentuje filozofiu a jej dejiny ako určité laboratórium ľudského myslenia.

Obsah vzdelávania
Predmet oboznamuje žiakov s vybranými poznatkami z oblasti psychológie, sociológie, politológie, práva, ekonómie, sveta práce a filozofie, ktoré ich vedú k poznávaniu seba a iných, k chápaniu personálnych, interpersonálnych, sociálnych a ekonomických vzťahov medzi jednotlivcov a spoločnosťou. Podieľa sa na mravnom, občianskom a intelektuálnom rozvoji žiakov.
Tematické celky
Človek ako jedinec
Človek a spoločnosť
Občan a štát
Občan a právo
Základné ekonomické problémy a ich riešenie
Trhový mechanizmus
Trh práce
Nezamestnanosť a jej sociálno-ekonomický dopad
Svet práce
Úloha peňazí a finančných inštitúcií
Aktualizácia učiva
Úvod do filozofie a religionistiky 

CIELE UČEBNÉHO PREDMETU
Prezentovať filozofiu a jej dejiny ako určité laboratórium ľudského myslenia a výkony jednotlivých filozofov ako inšpirujúcu ukážku toho, ako sa ľudské myslenie rodilo, v čase menilo a precizovalo v strete s inými myšlienkovými platformami. Exponovanie problematiky by malo byť volené tak, aby študentov podnecovalo najmä k videniu súvislostí a k abstraktnému a kritickému mysleniu. Pod posledne spomenutou vzdelávacou intenciou rozumieme najmä potrebu učiť žiakov k určitej opatrnosti a dôslednosti v myslení.
- Sprístupniť základné pojmové a metodologické inštrumentárium filozofie.
- Nemenej dôležitým očakávaným efektom výučby filozofie je pestovanie rešpektu k iným názorom a argumentačný spôsob vyrovnávania sa s tými z nich, ktoré odporujú ich vlastným presvedčeniam.
Tým, že žiakov naučíme chápať historické opodstatnenie jednotlivých filozofických smerov, prúdov, pozícií či myšlienok, porozumieť ich argumentačnej opore a hodnotovému pozadiu a oceniť príslušný intelektuálny výkon, i keď sa nezhoduje s nimi zastávaným stanoviskom, ich zároveň učíme tolerancii. 

OBSAH VZDELÁVANIA
Tematické celky
Filozofia a jej atribúty
Dejinno-filozofický exkurz
Religionistika
Aktualizácia učiva
Spoločensko-vedný seminár si študenti môžu voliť v 3. a 4. ročníku. Vyučuje sa 2 hodiny do týždňa. Študenti sa na ňom pripravujú na maturitu z občianskej náuky, či náuky o spoločnosti.

CIEĽ MATURITNEJ SKÚŠKY
Občianska náuka ako voliteľný maturitný predmet má žiakom sprostredkovať potrebné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, pomocou ktorých sa budú vedieť orientovať v zložitom systéme noriem a hodnôt súčasnej spoločnosti a budú schopní úspešne sa začleniť do života v demokratickej spoločnosti.
Predmet umožňuje žiakom získať základné kompetencie, pomocou ktorých môžu žiť životom aktívneho občana v občianskej demokratickej spoločnosti. Okrem vedomostí a zručností z jednotlivých obsahových okruhov, týkajúcich sa života občana v spoločnosti ako celku, si žiaci osvojujú aj prehľad vo vybraných spoločenských oblastiach, ktoré ich môžu nasmerovať na ich možné budúce štúdium.
Cieľom maturitnej skúšky z občianskej náuky je overiť, ako je absolvent štúdia v gymnáziu svojimi vedomosťami a zručnosťami pripravený na aktívny občiansky život, ako aj na prípadné vysokoškolské štúdium v oblasti spoločenských vied.
Cieľové požiadavky na maturantov z občianskej náuky vymedzujú, ktoré vedomosti a zručnosti by mali žiaci počas štúdia získať a vedieť preukázať. Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov v maturitnom predmete občianska náuka sú zostavené na základe Bloomovej taxonómie. Všeobecný cieľ je konkretizovaný štruktúrou čiastkových cieľov formulovaných v troch hierarchicky usporiadaných rovinách. To znamená, že od preverovania vedomostnej úrovne maturanta postupujeme k prevereniu schopnosti samostatného prístupu pri riešení problémov, argumentačných schopností, od analýzy k syntéze a hodnoteniu až k prevereniu schopnosti prezentovať a obhájiť vlastné projekty, seminárne práce a eseje.

OBSAH MATURITNEJ SKÚŠKY
Obsah maturitnej skúšky z občianskej náuky tvoria vybrané poznatky z týchto spoločenskovedných oblastí:
Psychológia a sociológia
Právo a politológia
Ekonómia a ekonomika
Filozofia

Cieľové požiadavky na maturitu z občianskej náuky