Občianska náuka je súčasťou bloku Človek a spoločnosť . Vyučuje sa na našej škole odborne
a dopĺňame ho ďalšími aktivitami, ktoré nájdete v sekcii Aktivity PK.
Vyučujúci v školskom roku 2017/2018: Mgr. Gabrišová,
Mgr. Miškovčík, Mgr. Godálová, RNDr.
Ňuňuková
Školský učebný plán
Príma
2
hodiny/týždenne
kvarta
1
hodina/týždenne, finančná matematika
druhé
ročníky 2
hodiny/týždenne
Tretie
ročníky 2
hodiny/týždenne
Štvrté
ročníky 1
hodina/týždenne
Predmet občianska náuka je koncipovaný tak, aby svojim obsahom pomáhal žiakom
orientovať sa v sociálnej realite a ich začleňovaniu do rôznych spoločenských
vzťahov a väzieb. Otvára cestu k realistickému sebapoznávaniu a poznávaniu
osobnosti druhých ľudí a k pochopeniu vlastného konania i konania druhých ľudí
v kontexte rôznych životných situácií. Oboznamuje žiakov so vzťahmi v rodine a
v škole, činnosťou dôležitých politických inštitúcií a orgánov a s možnými
spôsobmi zapojenia sa jednotlivcov do občianskeho života. Rozvíja občianske a
právne vedomie žiakov, posilňuje zmysel jednotlivcov pre osobnú i občiansku
zodpovednosť a motivuje žiakov k aktívnej účasti na živote demokratickej
spoločnosti. Poskytuje základy ekonomickej gramotnosti, učí žiakov základnej orientácii
a uplatneniu sa na pracovnom trhu aj v medzinárodnom meradle, oboznamuje so
základným kategoriálno-pojmovým aparátom filozofie, prezentuje filozofiu a jej
dejiny ako určité laboratórium ľudského myslenia.
Obsah vzdelávania
Predmet oboznamuje žiakov s vybranými poznatkami z oblasti psychológie,
sociológie, politológie, práva, ekonómie, sveta práce a filozofie, ktoré ich
vedú k poznávaniu seba a iných, k chápaniu personálnych, interpersonálnych,
sociálnych a ekonomických vzťahov medzi jednotlivcov a spoločnosťou. Podieľa sa
na mravnom, občianskom a intelektuálnom rozvoji žiakov.
Tematické celky
Človek ako jedinec
Človek a spoločnosť
Občan a štát
Občan a právo
Základné ekonomické problémy a ich riešenie
Trhový mechanizmus
Trh práce
Nezamestnanosť a jej sociálno-ekonomický dopad
Svet práce
Úloha peňazí a finančných inštitúcií
Aktualizácia učiva
Úvod do filozofie a religionistiky
CIELE UČEBNÉHO PREDMETU
Prezentovať filozofiu a jej dejiny ako určité laboratórium ľudského myslenia a
výkony jednotlivých filozofov ako inšpirujúcu ukážku toho, ako sa ľudské
myslenie rodilo, v čase menilo a precizovalo v strete s inými myšlienkovými
platformami. Exponovanie problematiky by malo byť volené tak, aby študentov
podnecovalo najmä k videniu súvislostí a k abstraktnému a kritickému mysleniu.
Pod posledne spomenutou vzdelávacou intenciou
rozumieme najmä potrebu učiť žiakov k určitej opatrnosti a dôslednosti v
myslení.
- Sprístupniť základné pojmové a metodologické inštrumentárium filozofie.
- Nemenej dôležitým očakávaným efektom výučby filozofie je pestovanie rešpektu
k iným názorom a argumentačný spôsob vyrovnávania sa s tými z nich, ktoré
odporujú ich vlastným presvedčeniam.
Tým, že žiakov naučíme chápať historické opodstatnenie jednotlivých filozofických
smerov, prúdov, pozícií či myšlienok, porozumieť ich argumentačnej opore a
hodnotovému pozadiu a oceniť príslušný intelektuálny výkon, i keď sa nezhoduje
s nimi zastávaným stanoviskom, ich zároveň učíme tolerancii.
OBSAH VZDELÁVANIA
Tematické celky
Filozofia a jej atribúty
Dejinno-filozofický exkurz
Religionistika
Aktualizácia učiva
Spoločensko-vedný seminár si študenti môžu voliť v 3. a 4. ročníku.
Vyučuje sa 2 hodiny do týždňa. Študenti sa na ňom pripravujú na maturitu
z občianskej náuky, či náuky o spoločnosti.
CIEĽ MATURITNEJ SKÚŠKY
Občianska náuka ako voliteľný maturitný predmet má žiakom sprostredkovať
potrebné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, pomocou ktorých sa budú vedieť
orientovať v zložitom systéme noriem a hodnôt súčasnej spoločnosti a budú
schopní úspešne sa začleniť do života v demokratickej spoločnosti.
Predmet umožňuje žiakom získať základné kompetencie, pomocou ktorých môžu žiť
životom aktívneho občana v občianskej demokratickej spoločnosti. Okrem
vedomostí a zručností z jednotlivých obsahových okruhov, týkajúcich sa života
občana v spoločnosti ako celku, si žiaci osvojujú aj prehľad vo vybraných
spoločenských oblastiach, ktoré ich môžu nasmerovať na ich možné budúce
štúdium.
Cieľom maturitnej skúšky z občianskej náuky je overiť, ako je absolvent štúdia
v gymnáziu svojimi vedomosťami a zručnosťami pripravený na aktívny občiansky
život, ako aj na prípadné vysokoškolské štúdium v oblasti spoločenských vied.
Cieľové požiadavky na maturantov z občianskej náuky vymedzujú, ktoré vedomosti
a zručnosti by mali žiaci počas štúdia získať a vedieť preukázať. Požiadavky na
vedomosti a zručnosti žiakov v maturitnom predmete občianska náuka sú zostavené
na základe Bloomovej taxonómie. Všeobecný cieľ je
konkretizovaný štruktúrou čiastkových cieľov formulovaných v troch hierarchicky
usporiadaných rovinách. To znamená, že od preverovania vedomostnej úrovne
maturanta postupujeme k prevereniu schopnosti samostatného prístupu pri riešení
problémov, argumentačných schopností, od analýzy k syntéze a hodnoteniu až k
prevereniu schopnosti prezentovať a obhájiť vlastné projekty, seminárne práce a
eseje.
OBSAH MATURITNEJ SKÚŠKY
Obsah maturitnej skúšky z občianskej náuky tvoria vybrané poznatky z týchto
spoločenskovedných oblastí:
Psychológia a sociológia
Právo a politológia
Ekonómia a ekonomika
Filozofia