Dejepis – obsah maturitnej skúšky
Dejepis patrí na maturitnej skúške do skupiny spoločenskovedných predmetov.
Žiak si ho môže zvoliť ako jeden z voliteľných predmetov maturitnej skúšky
alebo môže absolvovať dejepis ako dobrovoľnú maturitnú skúšku, pričom maturitná
skúška z dejepisu pozostáva iba z ústnej formy internej časti. Otázok je 30,
máme polytematické otázky. Doba prípravy je 20 min.
a doba odpovede 20 min. ak nie je stanovené inak (napr. individuálny plán
študenta).
Ústna forma internej časti maturitnej skúšky z dejepisu sa skladá z troch úloh
rôzneho zamerania uvedených na maturitnom zadaní, ktoré si žiak vyžrebuje pred
maturitnou komisiou.
1. Úloha č. 1 je zameraná na vedomosti a porozumenie. Žiak má preukázať
svoje vedomosti o stanovenom pojme, fakte, definícii, historickom jave alebo
historickom procese.
2. Úloha č. 2 je zameraná na aplikáciu a analýzu. Žiak má vedieť napr.
klasifikovať historické udalosti, porovnať dva historické javy alebo procesy
alebo viac historických javov a procesov, určiť príčiny alebo dôsledky jedného,
dvoch alebo viacerých historických javov alebo procesov a pod.
3. Úloha č. 3 je zameraná na syntézu a hodnotenie historických javov,
procesov a udalostí. Žiak má vedieť kriticky posúdiť uvedené historické
obsahy, preukázať schopnosti zovšeobecňovania a zaujať hodnotiace postoje k
minulosti.
Cieľové požiadavky na maturitu z dejepisu
Dejiny umenia – obsah maturitnej skúšky
Dejiny umenia ako voliteľný maturitný predmet umožňuje mladým ľuďom estetické
osvojovanie umenia ako odrazu spoločenského života, ako prejavu hmotnej i
duchovnej kultúry ľudstva prostredníctvom jeho aktívneho vnímania, prežívania,
chápania a hodnotenia. Dejiny umenia ako učebný predmet formujú individuálne
vnímanie umenia ako špecifickú, ničím nenahraditeľnú formu odrazu skutočnosti
vo vedomí človeka, ktorá je rozdielna nielen od vedeckého poznania, ale aj v
jednotlivých druhoch umenia navzájom.
Cieľom internej časti maturitnej skúšky z dejín umenia je overiť, do akej miery
získané vedomosti, zručnosti a postoje žiakov zodpovedajú požiadavkám učebných
osnov a štandardov.
Študenti už niekoľko rokov maturujú na Gymnáziu na Vazovovej
ulici. Otázok je 30, máme monotematické otázky. Doba prípravy je 20 min.
a doba odpovede 20 min. ak nie je stanovené inak (napr. individuálny plán
študenta).
Cieľové požiadavky na maturitu z dejín umenia
Občianska náuka – obsah maturitnej skúšky
Náuka o spoločnosti ako voliteľný maturitný predmet má žiakom
sprostredkovať potrebné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, pomocou ktorých sa
budú vedieť orientovať v zložitom systéme noriem a hodnôt súčasnej spoločnosti
a budú schopní úspešne sa začleniť do života v demokratickej spoločnosti.
V súlade so základným cieľom predmet umožňuje žiakom:
- získať základné poznatky z jednotlivých obsahových okruhov,
- osvojiť si prehľad o štruktúre vybraných spoločenských oblastí, ktorý by ich
nasmeroval na ďalšie štúdium,
- rozvíjať schopnosti formulovať a klásť otázky v príslušných vybraných
spoločenských oblastiach, posudzovať ich možné rôzne riešenia, rozvíjať kultivovanú
výmenu názorov,
- utvárať si vlastný názor, postoje a presvedčenie.
Cieľom internej časti maturitnej skúšky z náuky o spoločnosti je
overiť, do akej miery získané vedomosti, zručnosti a postoje žiakov zodpovedajú
požiadavkám učebných osnov a štandardov.
Všeobecný cieľ je konkretizovaný štruktúrou čiastkových cieľov formulovaných v
troch hierarchicky usporiadaných rovinách. To znamená, že od preverovania
vedomostnej úrovne maturanta postupujeme k prevereniu schopnosti samostatného
prístupu pri riešení problémov, argumentačných schopností, od analýzy k syntéze
a hodnoteniu až k prevereniu schopnosti prezentovať a obhájiť vlastné projekty,
seminárne práce a eseje.
Pre každú rovinu sú typické isté príkazové slová (v texte vyznačené tučným
písmom).
A. Rovina vedomostí a porozumenia, vymedzená tzv. príkazovými
slovesami ako napríklad: uveď, vysvetli, opíš, definuj, charakterizuj,
vymenuj a pod. Ide o vedomostnú úroveň maturanta, predovšetkým o to, ako
zvládol pojmový aparát vybraných spoločenskovedných poznatkov v ich vzájomných
vzťahoch.
B. Rovina aplikácie a analýzy, vymedzená príkazovými slovesami
typu: porovnaj, analyzuj, vyber, aplikuj, vysvetli prečo, zaraď a pod.,
bude viesť k prevereniu schopnosti samostatného prístupu k riešeniu problémov,
argumentačných schopností spojených s riešením a prezentáciou občiansko- právnych otázok a spoločenskoekonomických
súvislostí vývoja súčasnej spoločnosti. Na tejto úrovni maturant rieši úlohy, v
ktorých využíva svoje vedomosti v nových súvislostiach a kontexte.
C. Rovina syntézy, vymedzená tzv. príkazovými slovesami ako
napríklad: zhodnoť, zaujmi stanovisko, kriticky zhodnoť, samostatne
posúď problém, utvor a prezentuj vlastný názor, diskutuj, navrhni možné
riešenie a pod., preukáže, do akej miery je maturant schopný na základe
analýzy a zovšeobecnenia zaradiť danú problematiku do širších spoločenských a
kultúrnych súvislostí, aká je jeho schopnosť vypracovať a prezentovať vlastné
projekty, seminárne práce a eseje.
Otázok je 30, máme polytematické otázky.
Doba prípravy je 20 min. a doba odpovede 20 min. ak nie je stanovené inak
(napr. individuálny plán študenta).
OBSAH MATURITNEJ SKÚŠKY
Obsah maturitnej skúšky z občianskej náuky, psychológie a filozofie v súlade
s platnými učebnými osnovami tvoria vybrané poznatky zo spoločenskovedných
oblastí:
psychológia a sociológia
právo a politológia
ekonómia a ekonomika
filozofia
Cieľové požiadavky na maturitu z občianskej náuky,
psychológie.