At Work
background

maturity

Dejepis – obsah maturitnej skúšky
Dejepis patrí na maturitnej skúške do skupiny spoločenskovedných predmetov. Žiak si ho môže zvoliť ako jeden z voliteľných predmetov maturitnej skúšky alebo môže absolvovať dejepis ako dobrovoľnú maturitnú skúšku, pričom maturitná skúška z dejepisu pozostáva iba z ústnej formy internej časti. Otázok je 30, máme polytematické otázky. Doba prípravy je 20 min. a doba odpovede 20 min. ak nie je stanovené inak (napr. individuálny plán študenta).
Ústna forma internej časti maturitnej skúšky z dejepisu sa skladá z troch úloh rôzneho zamerania uvedených na maturitnom zadaní, ktoré si žiak vyžrebuje pred maturitnou komisiou.
1. Úloha č. 1 je zameraná na vedomosti a porozumenie. Žiak má preukázať svoje vedomosti o stanovenom pojme, fakte, definícii, historickom jave alebo historickom procese.
2. Úloha č. 2 je zameraná na aplikáciu a analýzu. Žiak má vedieť napr. klasifikovať historické udalosti, porovnať dva historické javy alebo procesy alebo viac historických javov a procesov, určiť príčiny alebo dôsledky jedného, dvoch alebo viacerých historických javov alebo procesov a pod.
3. Úloha č. 3 je zameraná na syntézu a hodnotenie historických javov, procesov a udalostí. Žiak má vedieť kriticky posúdiť uvedené historické obsahy, preukázať schopnosti zovšeobecňovania a zaujať hodnotiace postoje k minulosti.

Cieľové požiadavky na maturitu z dejepisu

 Dejiny umenia – obsah maturitnej skúšky
Dejiny umenia ako voliteľný maturitný predmet umožňuje mladým ľuďom estetické osvojovanie umenia ako odrazu spoločenského života, ako prejavu hmotnej i duchovnej kultúry ľudstva prostredníctvom jeho aktívneho vnímania, prežívania, chápania a hodnotenia. Dejiny umenia ako učebný predmet formujú individuálne vnímanie umenia ako špecifickú, ničím nenahraditeľnú formu odrazu skutočnosti vo vedomí človeka, ktorá je rozdielna nielen od vedeckého poznania, ale aj v jednotlivých druhoch umenia navzájom.
Cieľom internej časti maturitnej skúšky z dejín umenia je overiť, do akej miery získané vedomosti, zručnosti a postoje žiakov zodpovedajú požiadavkám učebných osnov a štandardov.
Študenti  už niekoľko rokov maturujú na Gymnáziu na Vazovovej ulici. Otázok je 30, máme monotematické otázky. Doba prípravy je 20 min. a doba odpovede 20 min. ak nie je stanovené inak (napr. individuálny plán študenta).

Cieľové požiadavky na maturitu z dejín umenia

 Občianska náuka – obsah maturitnej skúšky

Náuka o spoločnosti ako voliteľný maturitný predmet má žiakom sprostredkovať potrebné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, pomocou ktorých sa budú vedieť orientovať v zložitom systéme noriem a hodnôt súčasnej spoločnosti a budú schopní úspešne sa začleniť do života v demokratickej spoločnosti.
V súlade so základným cieľom predmet umožňuje žiakom:
- získať základné poznatky z jednotlivých obsahových okruhov,
- osvojiť si prehľad o štruktúre vybraných spoločenských oblastí, ktorý by ich nasmeroval na ďalšie štúdium,
- rozvíjať schopnosti formulovať a klásť otázky v príslušných vybraných spoločenských oblastiach, posudzovať ich možné rôzne riešenia, rozvíjať kultivovanú výmenu názorov,
- utvárať si vlastný názor, postoje a presvedčenie.

Cieľom internej časti maturitnej skúšky z náuky o spoločnosti je overiť, do akej miery získané vedomosti, zručnosti a postoje žiakov zodpovedajú požiadavkám učebných osnov a štandardov.
Všeobecný cieľ je konkretizovaný štruktúrou čiastkových cieľov formulovaných v troch hierarchicky usporiadaných rovinách. To znamená, že od preverovania vedomostnej úrovne maturanta postupujeme k prevereniu schopnosti samostatného prístupu pri riešení problémov, argumentačných schopností, od analýzy k syntéze a hodnoteniu až k prevereniu schopnosti prezentovať a obhájiť vlastné projekty, seminárne práce a eseje.
Pre každú rovinu sú typické isté príkazové slová (v texte vyznačené tučným písmom).

A. Rovina vedomostí a porozumenia, vymedzená tzv. príkazovými slovesami ako napríklad: uveď, vysvetli, opíš, definuj, charakterizuj, vymenuj a pod. Ide o vedomostnú úroveň maturanta, predovšetkým o to, ako zvládol pojmový aparát vybraných spoločenskovedných poznatkov v ich vzájomných vzťahoch.

 

B. Rovina aplikácie a analýzy, vymedzená príkazovými slovesami typu: porovnaj, analyzuj, vyber, aplikuj, vysvetli prečo, zaraď a pod., bude viesť k prevereniu schopnosti samostatného prístupu k riešeniu problémov, argumentačných schopností spojených s riešením a prezentáciou občiansko- právnych otázok a spoločenskoekonomických súvislostí vývoja súčasnej spoločnosti. Na tejto úrovni maturant rieši úlohy, v ktorých využíva svoje vedomosti v nových súvislostiach a kontexte.

 

C. Rovina syntézy, vymedzená tzv. príkazovými slovesami ako napríklad: zhodnoť, zaujmi stanovisko, kriticky zhodnoť, samostatne posúď problém, utvor a prezentuj vlastný názor, diskutuj, navrhni možné riešenie a pod., preukáže, do akej miery je maturant schopný na základe analýzy a zovšeobecnenia zaradiť danú problematiku do širších spoločenských a kultúrnych súvislostí, aká je jeho schopnosť vypracovať a prezentovať vlastné projekty, seminárne práce a eseje.

Otázok je 30, máme polytematické otázky. Doba prípravy je 20 min. a doba odpovede 20 min. ak nie je stanovené inak (napr. individuálny plán študenta).
 

OBSAH MATURITNEJ SKÚŠKY
Obsah maturitnej skúšky z občianskej náuky, psychológie a filozofie v súlade s platnými učebnými osnovami tvoria vybrané poznatky zo spoločenskovedných oblastí:

psychológia a sociológia
právo a politológia
ekonómia a ekonomika
filozofia

Cieľové požiadavky na maturitu z občianskej náuky, psychológie.