At Work
background

DejepIS

Vyučujúci: šk.rok 2017/2018 Mgr. Rybárová, Mgr. Eliáš, Mgr. Godálová, Mgr. Miškovčík
Dejepis  je súčasťou bloku Človek a spoločnosť. Vyučuje sa na našej škole odborne a dopĺňame ho ďalšími aktivitami, ktoré nájdete v sekcii Aktivity PK.

Školský učebný plán 
sekunda                                             2 hodiny/týždenne
tercia                                                2 hodiny/týždenne
Kvarta                                               2 hodiny/týždenne

Kvinta – septima                                2 hodiny/týždenne
1.-3.ročník                                        2 hodiny/týždenne
Seminár z dejepisu 3.-4.ročník         2 hodiny/týždenne


Dejepis
Je samostatným predmetom a predstavuje jeden z významných prostriedkov procesu humanizácie žiakov. Tí si v ňom postupne osvojujú kultúru spoločenskej komunikácie a demokratické spôsoby svojho konania na základe oboznamovania sa s historickým procesom ako jedným zo základných predpokladov komplexného poznávania sveta a ľudskej spoločnosti.
Hlavnou funkciou dejepisu je kultivovanie historického vedomia žiaka ako celistvej osobnosti a uchovanie kontinuity historickej pamäti v zmysle odovzdávania historickej skúsenosti či už z miestnej, regionálnej, celoslovenskej, európskej alebo svetovej perspektívy. Súčasťou jej odovzdávania je predovšetkým postupné poznávanie takých historických udalostí, dejov, javov a procesov v priestore a čase, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli sa do obrazu našej prítomnosti. Pričom kladie dôraz na dejiny 19. a 20. storočia, v ktorých môžeme nájsť z väčšej časti korene súčasných spoločenských javov i problémov. Takto vedie žiakov k úcte k vlastnému národu, k rozvíjaniu vlastenectva ako súčasti kultivovania ich historického vedomia, v ktorom rezonuje i úcta k iným národom a etnikám, rovnako tak rešpektovanie kultúrnych a iných odlišností, ľudí, rôznych diverzifikovaných skupín a spoločenstiev. Prispieva tak k rozvíjaniu hodnotovej škály demokratickej spoločnosti. Rovnako dôležitosť pripisuje aj demokratickým hodnotám európskej civilizácie.
CIELE UČEBNÉHO PREDMETU
Za základnú cieľovú kategóriu výučby dejepisu považujeme tvorbu študijných predmetových kompetencií – spôsobilostí, schopností využívať kvalitu získaných znalostí v rôznych poznávacích i praktických situáciách, ktoré umožnia žiakom:

  • poznávať históriu, ktorá nepredstavuje uzavretú minulosť (sumu faktov a letopočtov) so vždy konečnými a jednostrannými interpretáciami
  • poznávať históriu, ktorá je výsledkom mnohostranného a protirečivého procesu
  • poznávať históriu na základe kritickej analýzy primeraných multiperspektívnych (mnohostranných) školských historických prameňov, ktoré považujeme za základný prostriedok nadobúdania spôsobilosti rozumieť dejinám, preto aj za integrálnu súčasť didaktického systému výučby dejepisu i učebníc dejepisu
  • rozvíjať komplex kompetencií – spôsobilostí, schopností klásť si v aktívnej činnosti kognitívne rôznorodé otázky, prostredníctvom ktorých žiaci riešia uvedené úlohy a problémy
  • rozvíjať a kultivovať kultúrny dialóg a otvorenú diskusiu ako základný princíp fungovania histórie i školského dejepisu v demokratickej spoločnosti
  • závažným predpokladom rozvíjania a uplatňovania uvedených cieľových kategórií je prekonávať transmisívnu výučbu dejepisu, ktorej podstatou je odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe prevažne explikačnými (vysvetľujúcimi) metódami a prostredníctvom frontálnej výučby, a v širšej miere aplikovať prístupy, ktoré kladú dôraz na aktívne učenie, na proces hľadania, objavovania a konštruovania (vytvárania) poznatkov na základe vlastnej činnosti a skúsenosti v interakcii s učiteľom a spolužiakmi v kooperatívnom učení.

CIEĽ A OBSAH MATURITNEJ SKÚŠKY
Cieľom maturitnej skúšky z dejepisu je zistiť a overiť úroveň vedomostí a zručností, ktoré žiaci nadobudli počas celého stredoškolského štúdia. Majú byť podkladom a východiskom pre ďalšie štúdium na tých vysokých školách, kde je dejepis profilovým predmetom.
Obsah maturitnej skúšky je členený a konkretizovaný v 6 tematických okruhoch, ktoré korešpondujú s chronologickým prezentovaním historických udalostí, javov a procesov:
1. Úvod do štúdia dejepisu
2. Pravek
3. Starovek
4. Stredovek
5. Novovek
6. Dejiny 20. storočia

Cieľové požiadavky spresňujú cieľ, obsah a požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov v rámci každého tematického celku.

Cieľové požiadavky na maturitu z dejepisu